söndag 23 september 2012

Egna självbevattningskrukor

Jag tycker att de flesta självbevattningskrukor är ganska fula och väldigt dyra. Därför bestämde jag mig för att göra egna.

Materialet jag använde var krukor utan hål i botten, relativt styv plast (i det här fallet mjölkdunkar), VP-rör som man drar elkablar i och leca-kulor.



Jag klippte ut plastbitar, lika stora som krukans insida, som jag sen gjorde små hål i för vattnet att komma upp igenom. Ett hål gjorde jag lite större, så att VP-röret fick plats. Röret kapade jag så att det inte sticker över kanten på krukan.



I med leca-kulor i botten på krukan, cirka 5 cm, och sedan på med plasten.



Sen är det bara att plantera!





6 kommentarer:

  1. Så smart.
    Håller med om att det inte finns så snygga självbevattnandebkrukor.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Billigt är det också. Särskilt om man redan har krukorna :)

    SvaraRadera
  3. Smart, ska göra om alla mina här hemma :)

    SvaraRadera
  4. Hejsan
    Nu känner jag mig lite taskig när jag frågar om det verkligen funkar?? hur mår växterna nu efter detta halvår ni haft detta??
    Men om det verkligen funkar blir jag överlycklig för det e precis vad jag behöver

    MVH// Amanda

    SvaraRadera
  5. Det borde väl funka är ju samma princip som vanliga självbevattningskrukor. Är själv på jakt efter såna för tomatodling på balkongen och detta ska testas.
    Iväg till ÖoB och shoppa krukor.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.